Royal Hoitsema Labels pronkt op shirts FC Groningen

21 januari 2014

Royal Hoitsema Labels pronkt op shirts FC Groningen

Etikettenproducent Royal Hoitsema Labels (RHL) krijgt zondag 26 januari een eervolle vermelding achterop de shirts van FC Groningen, tijdens de wedstrijd tegen FC Twente. RHL ontvangt deze prijs van de CleanCampagne, omdat zij op succesvolle wijze duurzaamheid een plek heeft weten te geven in haar hele bedrijfsvoering. Hans Nijland, directeur van FC Groningen, overhandigt het shirt aan RHL.

Royal Hoitsema Labels is een internationaal opererende producent van onder andere etiketten en wikkels voor verpakkingen van voornamelijk bier, tabak en zuivelproducten. Het bedrijf krijgt de naamsvermelding omdat zij veel maatregelen heeft genomen om haar bedrijfsvoering zo duurzaam mogelijk in te richten. Zo is onder meer geïnvesteerd in een nieuw ketelhuis. Dit heeft ervoor gezorgd dat het energieverbruik drastisch is gedaald. Daarnaast is een nieuwe afvalinstallatie aangeschaft. Afval kan nu gescheiden worden ingezameld en beter worden hergebruikt. Het energiezuinige verlichtingssysteem zorgt voor een aanzienlijke energiebesparing (55%) en CO₂-reductie (ca. 82.000 kg/jaar). Ook in haar beleid geeft RHL zoveel mogelijk invulling aan een duurzame werk-, leer- en leefomgeving. Dit alles heeft eraan bijgedragen dat zij eenmalig een plekje krijgen achterop het shirt van FC Groningen.

CleanCampagne
De CleanCampagne stimuleert het MKB hun bedrijf te verduurzamen. Deelnemende bedrijven krijgen actieve ondersteuning van een ‘Clean Coach’, onder meer met advies over energie- en kostenbesparing. Bij succesvolle inspanning kan het bedrijf via de bij de CleanCampagne aangesloten sportclubs FC Groningen, GasTerra Flames, NIC en Lycurgus, in aanmerking komen voor gratis publiciteit.

De initiatiefnemers van de CleanCampagne zijn Energy Valley Topclub, Natuur en Milieufederatie Groningen, SynerMediaGroep, Provincie Groningen en Gemeente Groningen in samenwerking met het Energie Convenant Groningen en MKB Nederland Green Deal. De CleanCampagne maakt onderdeel uit van het uitvoeringsprogramma van de Energy Valley Topclub.

De Energy Valley Topclub is een samenwerking tussen: BAM, Essent, GasTerra, Gasunie, Groningen Seaports en Imtech. Deze partijen hebben zich via het convenant ‘Samen Duurzaam aan de TOP!’ ten doel gesteld om de ontwikkelingen in de energiewereld onder de aandacht te brengen van de samenleving en een platform te zijn voor de energiesector.