Klimaatverandering tegengaan en 500.000 euro winnen

16 maart 2017

Klimaatverandering tegengaan en 500.000 euro winnen

De zoektocht naar start-ups die klimaatverandering tegengaan is weer begonnen! Groene start-ups kunnen hun ondernemingsplan inzenden via www.greenchallenge.info. Door mee te doen maken zij kans op 500.000 euro om hun vondst op de markt te kunnen brengen. De Postcode Lottery Green Challenge is een van ‘s werelds grootste jaarlijkse competities op het gebied van duurzaam ondernemen. Start-ups uit de hele wereld kunnen meedoen.

Green Challenge

De winnaar ontvangt 500.000 euro om zijn of haar product of dienst verder te ontwikkelen en op de markt te brengen. De runner-up ontvangt 200.000 euro. De finale is op 14 september in Amsterdam. Vorig jaar zonden 292 start-ups uit 61 landen hun plan in. Uiteindelijk ging PHYSEE, een start-up uit Delft die ramen ontwikkelt die energie opwekken, met de hoofdprijs naar huis.

 

“Baanbrekende, duurzame oplossingen voor klimaatverandering verder brengen”

Sinds 2007 organiseert de Nationale Postcode Loterij de Postcode Lottery Green Challenge.
Marieke van Schaik, managing director van de Postcode Loterij: “Vanuit de missie bij te dragen aan een groene wereld organiseren wij dit jaar voor de 11e keer deze internationale wedstrijd. Wereldwijd worden we geconfronteerd met de gevolgen van klimaatverandering. Tegelijkertijd zien we heel veel goede initiatieven om klimaatverandering een halt toe te roepen. Met de Postcode Lottery Green Challenge willen we ervoor zorgen dat die groene start-ups hun baanbrekende, duurzame oplossingen verder kunnen ontwikkelen en op de kunnen markt brengen.”

Hoe gaat de challenge in zijn werk?

Start-ups kunnen tot en met 1 juni hun ondernemingsplan inzenden via www.greenchallenge.info. In juli maakt de pre-jury de 25 genomineerden bekend. Een maand later wordt duidelijk welke vijf inzendingen doorgaan naar de finale. Tijdens deze finale op 14 september in Amsterdam pitchen de vijf finalisten hun ondernemingsplan voor de internationale jury, publiek en pers. Dan wordt ook bekendgemaakt wie van hen de hoofdprijs van 500.000 euro wint en wie naar huis gaat met de runner-up prijs van 200.000 euro. Alle vijf finalisten krijgen na de competitie een intensief 10-daags acceleratorprogramma aangeboden om hun zakelijke kansen te optimaliseren.