Drie noordelijke Green Deals voor energiebesparing in het MKB
2 oktober 2012
Drie noordelijke Green Deals voor energiebesparing in het MKB
Voorzitter Hans Biesheuvel van MKB-Nederland heeft op 19 september op het Ondernemers-congres in Apeldoorn een Green Deal gesloten om in anderhalf jaar tijd 20 procent energie te besparen bij het MKB. In totaal doen vijfhonderd ondernemers mee in 21 deelprojecten, waarvan drie in Noord-Nederland. De noordelijke deals zijn gebundeld onder Energy Valley, het noordelijke samenwerkingsverband voor de energiesector, die namens de initiatiefnemers optrad als ondertekenende partij.
Het geheel maakt deel uit van de landelijke Green Deal die MKB-Nederland eerder afsloot met het ministerie van EL&I. Hiermee worden ondernemers geholpen met het nemen van laagdrempelige maar doeltreffende maatregelen om tenminste 20 procent energie te besparen. Per project doen minimaal twintig ondernemers mee, die op eigen wijze de doelstellingen zullen invullen. MKB-Nederland zorgt er daarbij voor dat de projecten onderling ervaringen, kennis en tips uitwisselen om van elkaar te leren.
Clean Campagne
Dankzij de Green Deal met MKB-Nederland zullen in Noord-Nederland drie projecten starten vanuit lokale initiatiefnemers. Eén daarvan is de Clean Campagne, die zich richt op de bedrijfsnetwerken rond de sportclubs FC Groningen, GasTerra Flames, Abiant/Lycurgus en Nic./Alfa College. Hiervoor worden Clean Drinks georganiseerd om informatie uit te wisselen en wordt en vouchersysteem opgezet om energiescans uit te voeren. De meest duurzame MKB-ers worden daarbij gepromoot via de marketingkanalen van de sportclubs.
Deelnemende bedrijven
Aan de Clean Campagne doen de partners in de Energy Valley Topclub mee – Essent, BAM, Imtech, Groningen Seaports, Gasunie en GasTerra – samen met de provincie Groningen, gemeente Groningen, Natuur en Milieufederatie Groningen en SynerMediaGroep.
Meer informatie
Hier kunt u een videoverslag vinden van de Green Deals voor het MKB.