Clean Campagne voor duurzame topprestaties

15 oktober 2012

Clean Campagne voor duurzame topprestaties

Eind 2012 vindt de officiële aftrap plaats van de campagne ‘Clean Campagne’, waarmee ondernemers worden gestimuleerd hun bedrijf te verduurzamen door zoveel mogelijk energie te besparen. Deelnemende bedrijven krijgen actieve ondersteuning van een ‘Clean Coach’. Daarnaast worden de bedrijven in de schijnwerpers gezet bij sportclubs die zijn aangesloten bij de Energy Valley TopClub, zoals FC Groningen, GasTerra Flames, NIC en Lycurgus.

Initiatiefnemers van de campagne zijn Energy Valley Topclub, SynerMediaGroep, Provincie Groningen, Gemeente Groningen en Natuur en Milieufederatie Groningen in samenwerking met het Energie Convenant Groningen en MKB Nederland Green Deal. Carlien Hoedemaker-Bos (foto), beleidsmedewerker Klimaat en Energie bij de NMG, is projectleider van de campagne.

Sporters en ondernemers
Sporters en ondernemers hebben veel gemeen: zij kennen het spel van winnen en verliezen, zijn ambitieus en gedreven en weten wat het is om door te zetten als het tegenzit. Samenwerken, combinaties maken en elkaar de bal toespelen is in het bedrijfsleven net zo belangrijk als in de sport.

Met deze overeenkomsten als achtergrond wil Clean samenwerking tussen het MKB en de topclubs bewerkstelligen: hoe meer de ondernemer bespaart, hoe meer aandacht zijn bedrijf krijgt bij de topclubs. Dit kan variëren van naamsvermelding op de shirts van spelers tot een interview in clubbladen. Daarnaast zorgen duurzame aanpassingen bij ondernemers ook nog eens voor een lagere energierekening. Dubbele winst dus voor de ondernemer!

Martin Kloet van MKB Nederland Green Deal is enthousiast over het initiatief: “Als we de handen ineen slaan, kunnen ondernemers in Groningen door slimmer gebruik te maken van groene technologie al snel tot 1 miljoen euro besparen en een aanzienlijke CO₂- reductie realiseren”.

Inspiratie, competitie en duurzaamheid
Clean richt zich niet alleen op de 1500 businesspartners van de vier grote sportclubs, maar daagt alle Groningse bedrijven uit om mee te doen. De deelnemende bedrijven aan Clean krijgen een eigen digitale community. Zo kunnen ondernemers ook onderling hun groene diensten en producten aanbieden. Zoals een winnende topclub sporters inspireert, zo hoopt Clean met zijn deelnemende bedrijven het MKB te inspireren om voor duurzaamheid te kiezen. Daarnaast is er, net zoals bij sport, sprake van competitie waarbij gekeken wordt welke ondernemer het hoogste scoort op het gebied van energiebesparing.

Officiële start
Eind 2012 vindt de officiële aftrap van de Clean Campagne plaats. Eind oktober is de website online.